Kwart van de benaderde bedrijven toont interesse in onze propositie

Uitdaging
Hoekman Houtindustrie uit Rijssen produceert pallets, kratten en andere houten transportverpakkingen. Vooral de palletproductie is volgens algemeen directeur Marcel Blaauwbroek een groeimarkt. “Voor het identificeren en benaderen van kansrijke leads hebben we de expertise van Saleshelden ingeschakeld. De samenwerking heeft een enorme impuls gegeven aan het realiseren van onze groeiambities.”

Een mens staat er zelden bij stil, maar materialen zoals pallets zijn van cruciaal belang voor het wereldwijd vervoeren en opslaan van grondstoffen en goederen. Marcel: “In ons land alleen al zijn zo’n 35 miljoen pallets in omloop. Dat komt neer op 1,5 pallet per Nederlander!”

De brancheorganisatie Emballage- en Palletindustrie Vereniging heeft de Nederlandse overheid daarom verzocht om pallet- en emballagefabrieken de status van essentiële bedrijven te verlenen. In Italië, het Verenigd Koninkrijk en België staat deze industrie al op de lijst van vitale bedrijfstakken.

De onderneming is 45 jaar geleden opgestart door de heer Hoekman. Als internationaal vrachtwagenchauffeur bleef hij na een rit regelmatig zitten met pallets. Daar zag de slimme Rijssenaar wel handel in. In het weekend verkocht hij overgebleven pallets aan allerlei lokale bedrijven. De kiem voor Hoekman Houtindustrie was gelegd.

Fast forward naar 2022! Vier decennia later staat er een prachtige onderneming met 42 medewerkers, van wie er ruim 30 op de productievloer te vinden zijn.

Weten waar de groei zit is één ding, een onuitwisbare indruk maken bij potentiële klanten is toch echt een ander verhaal. “Tot voor kort hadden we slechts één accountmanager in de buitendienst ter beschikking. Hij was verantwoordelijk voor de sales van al onze producten. Voor de verkoop van groente- en aardappelkisten benaderen we akkerbouwers rechtstreeks. Boeren heten stug te zijn, maar de ervaring leert dat je daar altijd welkom bent om je product te promoten onder het genot van een kop koffie.”

Een voet tussen de deur krijgen binnen de industrie is helaas minder vanzelfsprekend. Daar komt de accountmanager van Hoekman Houtindustrie soms letterlijk niet verder dan het hek.

“Wanneer onze verkoper van te voren ging bellen, dan kwam hij dikwijls niet verder dan de telefoniste. Dat was de aanleiding om op zoek te gaan naar een professioneel bureau. Een specialist die ons bij een aantal grote accounts kon introduceren. Zo verscheen Saleshelden op onze radar.”

“Saleshelden belt met het netnummer van
Rijssen en een lead kan ook op een later moment
rustig terugbellen. Er wordt dan opgenomen
onder onze naam. Saleshelden is daarmee een
verlengstuk van onze verkooporganisatie.’”

Marcel Blaauwbroek - Directeur
Aanpak

Marcel vertelt dat in overleg met Saleshelden een cirkel van 80 kilometer rond Rijssen is getrokken. Omdat er een betrekkelijk smalle marge op pallets zit, heeft het namelijk de voorkeur om nieuwe klanten vooral binnen de eigen regio te werven. Kostentechnisch is dat eenvoudigweg het interessantst. “In het voortraject heeft Saleshelden met onze buitendienst gespart”, zegt Marcel.

Volgens de directeur zijn daarbij allerlei vragen de revue gepasseerd:

  • Wat is jullie huidige klantenkring?
  • Welke klanten wil je graag hebben?
  • In welke markten zijn jullie sterk?
  • In welke markt wil je graag binnendringen?
  • Bij welke accounts wil het maar niet lukken om binnen te komen? 

Aanvankelijk bestaat er volgens Marcel een beetje weerstand bij zijn eigen verkopers tegen de voorgenomen samenwerking met Saleshelden. “Onze mannen hebben veel vrijheid en plots werden er allerlei afspraken ingepland in hun agenda’s en dat vergt natuurlijk aanpassingsvermogen.

Na een bezoek aan Saleshelden is de kou snel uit de lucht. “Inmiddels heb ik twee verkopers in dienst en zij ervaren de nieuwe manier van werken als zeer prettig. Onze mannen gaan immers om tafel met inkoopmanagers die al interesse hebben getoond in het door Saleshelden geleide voortraject. Natuurlijk is het dan nog geen gelopen race. De verkopers moeten zelf met hun productkennis, enthousiasme en overtuigingskracht de gesprekspartner definitief over de streep trekken.”

De samenwerking met Saleshelden zal voor iedere opdrachtgever die op zoek is naar gekwalificeerde leads anders zijn. In de regel ligt het accent op een moderne Account Based Sales benadering die via verschillende (digitale) communicatiekanalen loopt en die meerdere contactmomenten kent. Voor iedere opdrachtgever wordt een custom made aanpak samengesteld die onder andere afhangt van het product of de dienst die je verkoopt.

Bij Hoekman Houtindustrie is voor een Account Based aanpak gekozen. Dat sluit goed aan bij een relatief eenvoudig product in de maakindustrie. Saleshelden heeft 347 uur de markt benaderd tijdens de samenwerking. Er is gericht contact gelegd met specifieke medewerkers van 808 bedrijven en daaruit zijn 194 afspraken doorgezet richting het salesteam van Hoekman Houtindustrie. Bijna een kwart van de benaderde organisaties wilde meer horen over het aanbod van Hoekman Houtindustrie.
Ontdek meer
In deze case study heeft Marcel Blaauwbroek van Hoekman Houtindustrie zijn ervaringen met de Saleshelden-aanpak gedeeld. Graag benaderen we ook voor jou nieuwe markten of maken we bestaande klanten warm voor upselling. Zo kan jij direct gaan verkopen.

Ben je na het lezen van deze case study nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Neem dan contact op. Dan beoordelen we samen of Account Based Sales past bij jouw bedrijf en ambities.