7 adviezen om beter online te netwerken | Saleshelden

7 adviezen om beter online te netwerken

Robin de Jong
Robin de Jong27 januari 2021

Mondkapjes dragen, afstand houden, een avondklok. In een jaar tijd is ons (werk)leven ingrijpend veranderd. Socializen gaat steeds moeilijker, is soms zelfs onmogelijk geworden. Betekent deze nieuwe realiteit dat we bij de pakken moeten neerzitten? Natuurlijk niet! Connecties aangaan en relaties onderhouden doen we voorlopig gewoon online. In deze blog behandel ik 7 tips om beter online te netwerken.

# 1 - update je persoonlijke en professionele profielen

Voordat je een ‘digitale hand’ uitsteekt naar de ander, is het verstandig om je online profielen en informatie na te lopen en te actualiseren. Het eerste wat je potentiële gesprekspartner namelijk doet, is jou googelen. Vind je het gek? Hij wil gewoon weten met wie hij van doen heeft en inschatten of er genoeg raakvlakken zijn om een video meeting te plannen.

Denk bij dat updaten niet alleen om het vermelden van je laatste projecten, cursussen en interesses. Het gaat ook om jouw bredere, persoonlijke pr. Hoe wil je eigenlijk online overkomen? Welk gevoel wil je oproepen op je online kanalen? Ik vind het belangrijk dat mijn online presentatie matcht met wie ik in levende lijve ben.

# 2 - evalueer eerst je huidige netwerk

Je hebt je online identiteit bepaald en de laatste gegevens over jezelf en de organisatie waar je voor werkt, geüpdatet. Het is nu verleidelijk om online meteen nieuwe relaties aan te gaan. Denk echter eens aan de mensen die je al kent. Met wie je face-to-face hebt genetwerkt in een tijd waarin corona alleen maar verwees naar een Mexicaan biermerk. Hoe vergaat het hen tijdens de crisis? Naar mijn mening is het makkelijker om bestaande contacten nieuw leven in te blazen. Pas daarna ga ik op zoek naar nieuwe relaties.

# 3 - verbreed je netwerk met waardevolle mensen

Ik gebruik LinkedIn niet primair als een platform om business uit te halen. Voor mij is het een tool om van andere mensen te leren en om op de hoogte te blijven van de laatste trends. Als organisatie delen wij natuurlijk ook content. In de eerste plaats om mensen te adviseren en verder te helpen.

"Uit een platform als LinkedIn kan je business halen. Toch gebruik ik het primair als een tool om te leren van anderen. Om op de hoogte te blijven van de laatste trends."

Wanneer ik daarin slaag, is de kans groot dat we op termijn zakelijk iets voor elkaar kunnen betekenen. Online netwerken is volgens mij dus een kwestie van geven en nemen. Dagelijks maak ik elke dag even tijd vrij om mijn feeds te bekijken en de laatste bijdragen door te nemen. Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt bij mijn contacten en andere organisaties in de regio.

Ik vind het belangrijk om mijn netwerk langzaam uit te breiden met nieuwe mensen die ik ontmoet of spreek. Natuurlijk zoek ik online ook actief naar onbekenden van wie ik kan leren en die ik daarom wil volgen.

# 4 - researchen & online interesse tonen

Met onze Account Based Sales strategie leveren wij gekwalificeerde, warme leads aan de commerciële afdelingen van onze opdrachtgevers. Wij targeten heel gericht bepaalde potentiële klanten die goed passen bij de dienstverlening van onze opdrachtgevers.

Omdat het een persoonlijke benadering is, staat online research centraal. Onze accountmanagers identificeren eerst de leden van de DMU van een account en verdiepen zich vervolgens in de professionele uitdagingen van deze managers en leidinggevenden.

Ze lezen online het laatste nieuws op de website van de organisatie, bekijken actuele posts van managementleden en gaan na wat er geschreven wordt over de dienstverlening en producten in zakelijke blogs en online magazines. Met die informatie zijn ze in staat om op een verrassende manier te connecten.

Zelf gebruik ik tools zoals LinkedIn vooral als kenniscentrum. Om know-how op te bouwen en op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen binnen bepaalde branches. Soms leg ik contact met mensen waar nodig, omdat ik meer wil horen over een bepaald onderwerp. Of omdat ik een concrete vraag kan beantwoorden van iemand. 

"Ga je een connectieverzoek versturen? Bied dan context, toon inlevingsvermogen en voeg waarde toe."

Ik adviseer je wel om context te geven, zodat iemand begrijpt waarom je contact wil leggen. Overtuig de ander door te laten zien dat je je hebt verdiept in hem. Schrijf zoiets als: “Jouw laatste post over invulling geven aan de circulaire economie heeft mijn interesse gewekt. Heb je tips voor mij op dat gebied? Wellicht kan ik je in contact brengen met een aantal connecties. Vind je dat interessant?”

# 5 - wat bied je de ander?

Netwerken is aftasten. Een kwestie van eerst geven en dan misschien nemen. In de online sessies is het belangrijk om de ander centraal te stellen. Ik neem contact op, dus het is mijn taak om iets aan te bieden, waarde toe te voegen. Je kan eigen ervaringen delen of iemand wijzen op scholing, relevante artikelen of andere informatie.

Verder kan je je kersverse contact aanbieden om hem te introduceren bij een collega of iemand anders in je netwerk. Laat de ander zien dat je er niet op uit bent om alleen zelf beter te worden van de online meetings.

Ik laat natuurlijk ook veel praktijkvoorbeelden zien en ook deel ik persoonlijke ervaringen. Op een informele manier vertel ik hoe wij diensten leveren voor soortgelijke bedrijven als waar mijn connectie voor werkt. Ik leg dus uit waarom dat interessant voor hem of haar kan zijn zonder te pushen.

# 6 - toon dankbaarheid

Wanneer iemand de tijd voor je neemt, onderbreek je zijn dagelijkse flow. Ik geef altijd waardering als iemand mij een kijkje geeft in zijn dagelijkse werk en meeneemt in de uitdagingen waar het bedrijf voor staat. Natuurlijk doe ik dat aan het eind van de video call, maar regelmatig stuur ik ook een leuke attentie. Het hoeft niet duur te zijn. Ik vind het belangrijk om iets te sturen dat raakt aan de inhoud van het voorgaande gesprek. Het liefst met een beetje humor.

# 7 - over online events

Natuurlijk kan je het ook groter aanpakken. Met je collega’s zou je een online event kunnen opzetten. Dat is in een relatief kort tijdsbestek te realiseren en qua kosten redelijk goedkoop. In het najaar van 2020 heeft Saleshelden de digitale bijeenkomst ‘Maak een tijdreis naar jouw marketing & sales van 2025’ gehouden.

Daar hebben deelnemers inspiratie en kennis opgedaan van diverse online sprekers. Mijn eigen sessie, die van Sam Feldt en vele anderen zijn uiteraard nog te bekijken. Op zulke online evenementen kom je natuurlijk ook gemakkelijk in contact met interessante professionals die mogelijk iets voor jou of je organisatie kunnen betekenen.

Zulke events worden steeds vaker verzorgd en uiteraard online aangekondigd. Zorg dat je interessante online events in je agenda zet, deelneemt en actief bent in de chat en Q&A sessies. Wissel vervolgens contactgegevens uit met andere deelnemers die interessant zijn voor jouw business. Spreek bijvoorbeeld direct af voor een ‘digitale borrel’ na het event.

Natuurlijk kan je ook even wachten alvorens je contact opneemt. Begin dan eerst weer met advies #1, verdiep je in de nieuwe contactpersoon en verras hem met een originele videopitch waarin je vraagt om een samen een online meeting te houden om eens van gedachten te wisselen. Als aanleiding gebruik je dan het online event waar jullie beiden aan deel hebben genomen.

Meer gekwalificeerde leads én een hogere conversie met ABS - Case Study Chatkracht

Wandelchallenge behaald! Saleshelden heeft 1300 kilometer in de benen

De sales experience van stagiair Justin

img-left-1

Ervaar zelf een Saleshelden benadering

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van ABS voor jouw organisatie? Laten we face-to-face kennis maken in een video call. Samen brengen we in kaart of deze moderne sales methode aansluit bij jouw unieke situatie.

Ontdek Account Based Sales