Het is crisis: persoonlijk afspreken is onmogelijk, ondernemers moeten een beroep doen op hun creativiteit om het hoofd boven water te houden. Natuurlijk probeert de overheid de gevolgen van de corona crisis voor het bedrijfsleven op te vangen met een noodpakket.

Maar feit blijft: bedrijven hebben het moeilijk. Is het verstandig om daarom je koude acquisitie en andere sales activiteiten aan te passen of op te schalen? Hoe haal je beslissers juist in deze moeilijke tijden over om met jou het gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld via een face-to-face videogesprek?

Crisis is óók perceptie

Ons antwoord: blijf simpelweg doen, wat je altijd al deed. Zet niet alles on hold, houd juist nu vast aan je visie en missie en breng slechts kleine veranderingen aan in je interne en externe bedrijfsvoering. Waarom? Deze crisis is reëel, maar anderzijds ook een kwestie van perceptie.

In de samenleving heerst een algemeen gevoel van angst en dat beeld is niet altijd gebaseerd op research en harde feiten. Sommige bedrijven worden hard getroffen, dat is ontegenzeggelijk waar. Andere ondernemers ondervinden matige last en voor weer andere organisaties is er geen vuiltje aan de lucht. Niet elke onderneming wordt getroffen, net zomin als elk individu last heeft van het virus.

Onderzoek en overdenk je uitgangspunten

Bedrijven hebben op dit moment de tijd om dingen te doen en te regelen die er normaal bij inschieten. Nu het eerste stof is neergedwarreld is het verstandig om nog eens te onderzoeken waar je toegevoegde waarde zit voor de eindklant. Houd daarnaast je ideale doelgroep eens goed tegen het licht. Wie zijn ze? Zijn ze veranderd? Het is tijd om nieuwe buyer persona’s uit te werken, en bestaande buyer persona’s aan te passen.

Kruip in de huid van je klanten. Tegen welke problemen lopen zij momenteel aan? Welke uitdagingen moeten zij het hoofd bieden in deze crisis? Juist senior medewerkers met beslissingsbevoegdheid zijn nu ook kritisch aan het kijken waar ze de komende jaren naar toe willen, wat ze willen bereiken. Corona dwingt tot herpositionering. Je kan als bedrijf op de komende koerswijzigingen van je klanten anticiperen. Hebben zij nog altijd hetzelfde van jou nodig, hoe kan je met jouw expertise ondersteuning blijven bieden voor hun veranderde situatie?

 

Push geen sales, dat is profiteren

In tijden van crisis draait het daarom niet om sales. Deze maanden zijn een periode van voorbereiding op de tijd na corona. Investeer nu in vele contactmomenten met bestaande klanten en nieuwe prospects. Doe het via videocalls of pak nog vaker de telefoon. Wanneer de storm straks gaat luwen, is het ijs tussen jou en je prospect al gebroken. Je hebt dan al een voorsprong opgebouwd. Dit is de tijd van kennismaken, koetjes en kalfjes bespreken, waarna je straks weer de weide in mag: tijd om dan snel face-to-face knopen door te hakken. Afwachten is funest, want de concurrentie gaat door. Blijf contacten onderhouden zoals je altijd al deed.

De crisis is er, accepteer het en denk in mogelijkheden. Het glas is echt halfvol. Probeer nieuwe dingen uit, benader de markt en je doelgroep op creatieve en originele wijze. Gebruik de tijd voor acquisitie nu meer om je offline en online marketing- en salesactiviteiten te optimaliseren, om je naamsbekendheid te vergroten. Wat laten mijn concurrenten na, waar kan ik inspringen om meer brand awareness te genereren.

Het is een kwestie van meeveren met de markt, jezelf niet opdringen of pushen. Nogmaals: kijk goed welke uitdagingen andere bedrijven hebben. Dat betekent soms dat je bedrijven die je normaal zou benaderen, tijdelijk links laat liggen. Focus eens op andere markten die op dit moment beter aansluiten bij wat jij te bieden hebt.

Gebruik deze tijd in ieder geval niet om mensen te triggeren, om sales door te drukken, dat werkt averechts, het is profiteren. Alles draait nu om het wekken van vertrouwen, aan het bouwen van relaties en aan het aanboren van nieuwe markten. Probeer juist in deze tijd te kijken naar de kansen die deze nieuwe situatie biedt.

Verhalen

We doen veel leuke dingen, van pokeravonden tot een lang weekend Praag. Lees hier wat we allemaal doen bij Saleshelden.