Het verschil maken met telemarketing

Telefonische acquisitie. Het lijkt misschien alsof iedere accountmanager dit in de vingers heeft, maar niets is minder waar. Veel accountmanagers hebben er zelfs een broertje dood aan. Een verhaal keer op keer opnieuw herhalen, altijd maar inspireren en overtuigen, vriendelijk blijven – ook bij een afwijzing: het is niet gemakkelijk om gemotiveerd aan de slag te gaan. Waarschijnlijk heeft u zelf ook ervaring met telefonische acquisitie, beter bekend als telemarkting. Wellicht omdat u zelf wel eens gebeld heeft, maar zeker omdat u net als iedereen wel eens gebeld bént. U kunt dan ook vast wel opnoemen wat zo’n gesprek vervelend maakt. Maar kunt u zich misschien nog een prettig gesprek herinneren? In deze blog geven we u vier praktische tips om juist die prettige gesprekken te voeren. Het doel? Het verschil maken met telemarketing.

Tip 1: laat horen dat u een mens bent

Uiteraard denkt u goed na over wie u gaat bellen. Bepaalde branches en bedrijven zijn nu eenmaal kansrijker dan andere. Maar houd in uw achterhoofd dat wanneer u in een horecagelegenheid met iemand aan de praat raakt, dat meestal niet van tevoren gepland is. Een menselijke klik ís namelijk niet te plannen. Natuurlijk moet u er tijdens telefonische aqcuisitie voor zorgen dat u goed voorbereid bent en dat u voldoende USP’s en achtergrondinformatie kunt delen. Maar laat vooral uw menselijke eigenschappen naar voren komen, en blijf bij uzelf. Wees grappig en adrem wanneer u dat ook bent, wees ingetogen als dit beter bij u past.

Tip 2: stel veel vragen

Begin in het gesprek nooit meteen over uw oplossingen te praten; dat schrikt enorm af. Niemand vindt het prettig om te merken dat er meteen iets van ze verwacht wordt. Stel daarom altijd eerst veel vragen over de huidige situatie en ontdek of uw dienst of product hierop te matchen is. Nuttige vragen zijn bijvoorbeeld:

  • Van welk product of welke dienst maakt u momenteel gebruik van?
  • Waarom heeft u hiervoor gekozen?
  • Hoe bevalt dat?
  • Wat zou er eventueel handiger, sneller of makkelijker kunnen?

Tip 3: word niet te inhoudelijk

Ga in een telefoongesprek nooit te diep op de inhoud in. Het is goed om u te beseffen dat u, om de exacte inhoud van een product of dienst uit te leggen, misschien wel een half uur tot een uur nodig heeft. Hiervoor leent een persoonlijke afspraak zich veel beter. Bij Saleshelden geloven we zelfs dat een perfect telefoongesprek licht oppervlakkig blijft. Het gaat in deze fase namelijk alleen nog maar om het creëren van een behoefte. Net als bij een reclameboodschap (die hooguit twintig seconden duurt) is het bij een telefoongesprek vooral belangrijk om snel te filteren welke informatie aan de andere kant van de lijn noodzakelijk is om tot die volgende stap in het aankoopproces – de afspraak – over te gaan.

Tip 4: registreer nauwkeurig en geef klanten een tweede kans

Wellicht heeft diegene met wie u spreekt wel interesse in uw product of dienst, maar zit hij bij zijn huidige leverancier nog vast aan een langlopend contract. Het doordrukken van een afspraak heeft in dit geval geen enkele zin – het is immers nog niet relevant en pushen wekt alleen maar irritatie op. Vraag in dit geval naar de verloopdatum van het contract en spreek af dat u kort daarvoor terug belt. Wanneer u dan inderdaad contact opneemt en verwijst naar het eerdere telefoongesprek, heeft u die afspraak vrijwel zeker in the pocket.

Het verschil in een telemarketinggesprek maakt u dus met uw persoonlijkheid, door goede vragen te stellen, door niet teveel op de inhoud in te gaan en door gegevens van potentiële klanten in de toekomst altijd nauwkeurig te registreren. We wensen u veel succes!

Saleshelden

8,7

10 0
45 Beoordelingen

         

© 2017 Saleshelden Moutlaan 20, 7523 MD Enschede 053 203 00 86

Neem contact op

© 2017 Saleshelden Moutlaan 20, 7523 MD Enschede 053 203 00 86

Neem contact op