Verhalen | Saleshelden

Het leven van een Project Manager bij Saleshelden

Geschreven door Matthijs Witten | 11 april 2023

Dagelijks tientallen projecten managen, evaluaties voorzitten en nieuwe partners een warm welkom heten bij Saleshelden. Ga er maar aan staan! Projectmanagers Frank Dijkstra en Amber Wanders zijn binnen de organisatie verantwoordelijk voor een goed verloop van alle projecten die gedraaid worden en daarmee ook eerste contactpersoon voor onze partners.

 

Een drukke en veelzijdige baan, toch?

Amber: Ja, geen één dag is hetzelfde! Als je binnenkomt op kantoor en de dag begint, heb je een redelijke planning voor jezelf. Je daar aan houden lukt als projectmanager eigenlijk niet. Er gebeurt altijd wel iets dat je niet aan zag komen. Dat maakt het ontzettend leuk en uitdagend, de tijd vliegt voorbij!

Frank: Zeker druk en veelzijdig, je moet ontzettend veel schakelen op één dag. Sterker nog, soms spreek je meerdere klanten binnen een halfuur. De verschillende petten die je op een dag op hebt, maken dat je constant scherp moet zijn. Ten slotte krijg ik ook regelmatig vragen van mijn collega’s over projecten en systeemtechnische wijzigingen, waardoor ik nooit echt een vaste agenda heb. Dat vind ik juist het lekkerst werken.

Voordat we verder gaan, kunnen jullie wat over jezelf vertellen?

Amber: Ik ben Amber Wanders, 23 jaar en woonachtig in Vriezenveen. In juni 2022 heb ik mijn diploma commerciële economie gehaald aan het Saxion te Enschede. In mijn vrije tijd speel ik tennis en ben ik bezig met het inrichten van mijn nieuwe huis met mijn vriend Tom. Na mijn studie ben ik begonnen als Projectmanager bij Saleshelden, waarbij ik verantwoordelijk ben voor een goed verloop van alle projecten.

Frank: Ik ben Frank Dijkstra, 25 jaar en woonachtig in Enschede. Voordat ik bij Saleshelden kwam werken, heb ik zeven jaar gewerkt in de retail. Hier kwam ik er achter dat ik interesse heb voor sales en het erg leuk vind om met mensen te werken. Deze combinatie zie ik dagelijks terug in mijn huidige baan bij Saleshelden.

Hoe ziet een gemiddelde werkweek er voor jullie uit?

Frank: Goede vraag, vooral omdat elke week voor ons verschilt. Over het algemeen plannen we ongeveer twee tot drie meetings per dag, zowel intern als extern. Tijdens deze meetings evalueren we de samenwerkingen, kijken we naar mogelijke valkuilen en verbeterpunten en analyseren we de benaderde markt; zitten we op het goede spoor, of kunnen we beter nieuwe segmenten aanbreken? Sales is een constant spel tussen vraag en aanbod en daarmee ook een constant leerproces.

Amber: Ook de systeemtechnische zaken zijn in ons dagelijks werk erg belangrijk. We zijn constant bezig om het maximale uit onze systemen te halen en er voor te zorgen dat iedereen op de werkvloer zijn werk zonder (technische) problemen uit kan voeren. In deze tijden zijn we erg afhankelijk van het internet, dus dat is soms nog best een uitdaging. Ten slotte monitoren we elke campagne ook op zelfgemaakte dashboards. We zijn eigenlijk altijd bezig met het optimaliseren van de samenwerkingen die lopen.

Welke werkzaamheden of taken geven jou de meeste energie?

Frank: Voor mij zijn dat echt de contactmomenten met de klant. Samen sparren, evalueren, ideeën uitwisselen, maar ook gewoon op een ander level elkaar leren kennen. Ik vind het ook fijn om te weten wat de contactpersoon bezig houdt in het dagelijks leven en ben voorstander van een persoonlijke band. Ik krijg veel energie van tevreden klanten en goede inhoudelijke meetings.

Amber: Hier sluit ik mij zeker bij aan. Ook het intern sparren met de betrokken Saleshelden vind ik erg leuk. Wanneer wij een brainstormsessie hebben gehad en de resultaten vervolgens de lucht in gaan, krijg ik daar ontzettend veel energie van. Het maakt ons als projectmanagers dan ook wel trots. Ook is het natuurlijk fijn om terug te kunnen koppelen aan onze klanten dat we een flinke groei aan kwalitatieve afspraken hebben gerealiseerd.  

Hoe blijf je jezelf continu uitdagen?

Frank: Eigenlijk gebeurt dit vanzelf. Het is echt een flinke uitdaging om er bij zoveel verschillende klanten en markten voor te zorgen dat het maximale uit de beschikbare uren wordt gehaald.

Amber: Voor mij is het mijn eerste functie na school. Het is niet de meest makkelijke functie en ik leer elke dag wat nieuws. Ook op momenten dat ik niet zoekende ben naar nieuwe dingen of uitdagingen, leer ik alsnog weer bij.