De perfecte e-mailopvolging na het eerste telemarketing contact

De eerste stap is gezet: u heeft via telemarketing een interessante lead benaderd. Het gesprek verliep goed en de persoon aan de andere kant van de lijn was positief. Hij heeft dan ook gevraagd om per e-mail opvolging aan het gesprek te geven. Misschien denkt u dat hij dit deed om u snel af te wimpelen. Wanneer uw telefoongesprek aan onze criteria heeft voldaan, is dit echter niet het geval. Ga maar eens na: waarschijnlijk heeft u om een afspraak gevraagd en in iedere 40-urige werkweek is tijd kostbaar. De lead wil daarom nog eens rustig uw verhaal overdenken en wil een aantal cruciale vragen beantwoord zien voor hij tijd voor u vrij maakt. Zou u niet hetzelfde doen? Door onderstaande punten op te nemen kunt u met die ene e-mail heel wat hordes wegnemen en is die afspraak binnen handbereik.

Stap 2. Welke problemen lost u op?

Vervolgens schrijft u een aantal herkenbare problemen op, die u ook al in het telefoongesprek benoemd en besproken hebt. Doe dit niet puntsgewijs, maar gebruik lopende tekst. Anders lijkt het namelijk teveel gescript, gekopieerd uit een andere e-mail. Het doel hiervan is dat de lead zich in deze problemen herkent en zich, net als in uw telefoongesprek, weer bewust wordt van zijn behoeften.

Stap 3. Welke oplossing biedt u?

Som vervolgens – wederom niet puntsgewijs – de producten of diensten op die de lead kunnen helpen bij zijn problemen. Bedenk goed waar de behoefte ligt. Als het goed is heeft u dit uit kunnen vragen. Wees inhoudelijk, maar ook bondig en gebruik het liefst woorden die de lead ook gebruikt heeft. Deze haalt u uit de aantekeningen van het telefoongesprek. Nog krachtiger en origineler is een letterlijke quote van de lead. Hij voelt zich gehoord en het geeft aan dat u tijdens het eerdere gesprek goed naar hem geluisterd hebt.

Stap 4. Gebruik logo’s van ambassadeurs

Uw lead is een profesioneel bedrijf dat wil zien dat u verstand van zaken heeft. Referenties van andere bedrijven laten die expertise goed zien – ze profileren uw bedrijf. Eindig uw e-mail daarom met logo’s van uw ambassadeurs, indien aanwezig uit de branche van de lead. Wanneer u de directeur van een ziekenhuis benadert stuurt u voorbeelden van vergelijkbare zorginstellingen mee, in het geval van een groot ICT-bedrijf refereert u aan andere IT’ers. U laat zo zien dat u voor de lead een betrouwbare partij bent. Onderschat dit niet!

Eindig uw e-mail altijd met een concreet tijdstip waarop u opnieuw telefonisch contact opneemt. U laat zo het einde open en vermijdt keuzestress. In dit (inmiddels) derde contactmoment kunt u antwoord geven op de vragen die dan eventueel nog spelen. En uiteraard haalt u in dit gesprek ook die persoonlijke afspraak binnen!

Saleshelden

8,7

10 0
43 Beoordelingen

         

© 2017 Saleshelden Moutlaan 20, 7523 MD Enschede 053 203 00 86

Neem contact op

© 2017 Saleshelden Moutlaan 20, 7523 MD Enschede 053 203 00 86

Neem contact op