Jim en Stephan verbreden hun saleshorizon | Saleshelden

Stagiairs Jim en Stephan verbreden hun SalesHorizon

Robin Slot
Robin Slot25 januari 2022

Voor Jim Wesseling en Stephan Cornelius zit hun Saleshelden avontuur er op. Beide stagiairs  volgen de opleiding Commerciële Economie. Jim heeft gewerkt als accountmanager binnendienst. Stephan ging aan de slag als junior projectmanager. Tijd om terug te blikken. Wat vonden ze van hun Saleshelden Experience? 


Wat vind je zo leuk aan het salesvak?

Jim: "In het verleden heb ik al een vooropleiding als accountmanager in het mbo gedaan. Ik vind het klantcontact interessant en de afwisseling in projecten. De commerciële insteek spreekt me aan, nadenken hoe ik potentiële zakelijke klanten blij kan maken met een dienst, hoe kan ik van toegevoegde waarde zijn. En uiteraard het sociale aspect! In de sales heb ik veel contact met allerlei typen mensen."

De onboarding van een stagiair bij Saleshelden

Hoe kwam je Saleshelden op het spoor?

Stephan: "Saleshelden ben ik tegengekomen in de stagedatabank van de hogeschool. Aanvankelijk heb ik op de stagefunctie accountmanager binnendienst gesolliciteerd. Ik wilde mezelf uitdagen om meer uit mijn comfortzone te komen. Die vacature was al ingevuld en daarom kwam de vacature junior projectmanager in beeld. Dat leek me ook een interessante functie."

Hoe verliep de introductie bij Saleshelden?

Jim: "Als eerste heb ik een online videogesprek gevoerd. Eerlijk gezegd schrok ik dat er een uur voor was geagendeerd. De tijd vloog echter voorbij, omdat het een interactief gesprek was. Ik kreeg veel informatie, waardoor het allemaal tastbaar werd. Vervolgens heb ik een dag meegelopen en gedurende de eerste 2 weken bepaalde trainingen gevolgd die door Saleshelden zijn ontwikkeld. Een intensieve, positieve start met veel nieuwe prikkels!"

Hoe ben je opgevangen door je collega's bij Saleshelden?

Stephan: "Uitstekend! In het begin heb ik eventjes de kat uit de boom gekeken. De accountmanagers zijn immers niet op hun mondje gevallen. Stuk voor stuk zijn het echter behulpzame collega's. Saleshelden is een gastvrije organisatie, er heerst een topsfeer en de collega's accepteren je zoals je bent. Collega's met vragen over projecten kwamen altijd eerst bij mij. Als ik het niet kon oplossen, pas dan gingen we naar mijn leidinggevende."

De werkzaamheden van een stagiair bij Saleshelden

Wat heb je gedaan bij Saleshelden?

Jim: "Ik heb vooral de markt benaderd via de innovatieve Account Based Sales methode die door Saleshelden is ontwikkeld. Daarbij werken we veel met video. De eerste weken was dat even wennen, maar al snel werd het een tweede natuur. ABS is een salesmethode die verloopt aan de hand van meerdere contactmomenten waarbij je als opdrachtgever van Saleshelden goed kan bepalen of jouw dienst of product past bij de potentiële klant."

Stephan: "Via verschillende programma's heb ik meegeholpen bij het voorbereiden, plannen, uitvoeren en evalueren van projecten. Ik ben aangeschoven bij gesprekken met onze opdrachtgevers, ik heb rapportages gemaakt en relevante systemen en informatie beschikbaar gemaakt voor collega's en klanten. Ook hield ik intern de scores bij van diverse challenges waarmee wij onze accountmanagers extra motiveren."

Sloot de stage aan bij de studie Commerciële Economie?

Jim: "Natuurlijk krijg ik tijdens mijn studie geen Account Based Sales. Wel sloot de praktijk aan bij mijn uitstroomprofiel Sales. Ik heb de markt benaderd voor innovatieve bedrijven op het gebied van marketing, HR, de maakindustrie en IT. Gedurende deze maanden is mijn commerciële inzicht verbreed. Bij een ander bedrijf was dat moeilijker geweest, omdat die zich in de regel maar op 1 product of dienst focussen."

Heb je een stageopdracht gedaan bij Saleshelden?

Jim: "Ik heb de pilots met nieuwe opdrachtgevers onder de loep genomen. Een nieuwe klant start namelijk met een pilotfase van enkele maanden. Daarna wordt de balans opgemaakt. Slaat het benaderen van de markt aan? Moet de propositie worden aangescherpt? Vervolgens kan deze aftastende fase worden verlengd in een contract voor een bepaalde periode. Voor deze opdracht heb ik gekeken waarom bedrijven wel of niet besloten hebben om door te gaan om zodoende onze dienstverlening verder te optimaliseren. Het doel was om meer continuïteit in ons klantenbestand te krijgen."

Wat zijn positieve reacties van bedrijven?

Jim: "Organisaties koppelden terug dat Saleshelden veel ervaring en expertise heeft in leadgeneratie binnen de B2B. Ook spraken klanten hun waardering uit voor onze ABS-aanpak. Verder gaven ze aan dat ze de samenwerking als een betrokken partnership hebben ervaren. We zijn geen onpersoonlijk, extern bureau - integendeel - we worden een verlengstuk van hun salesafdeling. Uiteraard waren ze ook tevreden over de behaalde resultaten. Het partnership heeft deze organisaties vele gekwalificeerde leads opgeleverd die door hun salesteams zijn geconverteerd naar klant."

Hard werken en ontspannen met het Saleshelden team

Hoe is de sfeer bij Saleshelden?

Stephan: "Het is een prettige, informele organisatie. Op vrijdagmiddag drinken we iets om het weekend in te luiden. Ook zijn we met het team naar Movie Park in Duitsland geweest toen de coronamaatregelen dat toelieten. Verder hebben we een gaming festival bezocht in de Grolsch Veste. Intern werken we trouwens met gamificatie-elementen. Dat betekent dat we punten kunnen scoren als individu en als team, waar we extra's mee kunnen winnen. Als team hebben we een vierdaags uitje naar Praag in de wacht gesleept, maar helaas kon dat niet doorgaan vanwege de pandemie."

Heb je een verborgen talent ontdekt of vaardigheid verder ontwikkeld?

Jim: "In het begin had ik bij het benaderen van de markt de neiging om veel te vertellen en vervolgens hoopte ik dat de lead dan zou toehappen. Later heb ik geleerd om echt het gesprek aan te gaan, om informatie te doseren. Het is de truc om precies genoeg te vertellen. Niet al je kaarten verspelen, maar je gesprekspartner nieuwsgierig houden. De ander laten praten om aanknopingspunten en haakjes te vinden."

Stephan: "Als projectmanager heb ik hier beter leren plannen. Want je krijgt veel verantwoordelijkheid en ik moest goed agenderen wie ik moest nabellen of mailen. Ook mijn administratieve skills zijn aanzienlijk verbeterd. Bijvoorbeeld in Excel! In meetings wil ik wel proberen nog proactiever te worden."

Hoe was de begeleiding vanuit Saleshelden?

Jim: "Bij Saleshelden draai je als stagiair volwaardig mee. Je krijgt verantwoordelijkheid, maar ze geven je ook de ruimte en begeleiding die je op momenten gewoon nodig hebt."

Wat was het hoogtepunt van je stage?

Jim: "We werkten als team samen om de challenge '3 of 4 nachten Praag' binnen te slepen. Die gezamenlijke inspanning en de gedeelde voorpret vond ik prachtig om mee te maken. Verder was november 2021 qua werkzaamheden een uitstekende maand voor Saleshelden. Daarom was dat voor mij ook een hoogtepunt."

Stephan: "Elke kick-off met een nieuwe klant of evaluatie van de samenwerking is anders. Dat maakte mijn dagelijkse werk erg afwisselend. We hebben ook klanten die heel innovatieve producten aanbieden en alleen daarom al is het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen."

Wat neem je mee uit deze stage?

Jim: "Als leerpunt neem ik mee dat ik nog meer initiatief mag nemen. Inhoudelijk heb ik kennis opgedaan over zeer verschillende branches. Verder heb ik mijn netwerk enorm vergroot, bijvoorbeeld via LinkedIn."

Stephan: "Aan het eind van de stage heb ik een aantal keer een kick-off of evaluatie met een klant geleid. Dat ging best goed, maar het had al eerder gekund vanuit Saleshelden. Achteraf vind ik het jammer dat ik het niet eerder heb gedaan."

What’s next voor jullie? 

Jim: "Na het afronden van mijn studie over ongeveer 1,5 jaar wil ik verder in sales. Maar eerst ga ik mij volledig focussen op mijn minor Zelfstandig Ondernemerschap! 

Stephan: "Hierna ga ik direct een minor in het buitenland volgen voor mijn studie. Het onderwerp is Design & Business, echt fashion gericht. Enerzijds hoe je kleding maakt, maar ook hoe je dat qua retail aanpakt. Ik zit daar een half jaar lang in de collegebanken met internationale studenten." 

Kan je Saleshelden aanraden aan toekomstige stagiairs?

 Jim: "Zeker! Je maakt hier hartstikke veel leerzame kilometers. Voor studenten is het een fantastisch bedrijf, ook wanneer je zoekende bent binnen sales. Je komt te werken binnen een jong team waar je als student uitstekend tussen past. Bovendien is Saleshelden als organisatie groeiende en dat is een factor die het extra interessant maakt."

Stephan: "Een stage bij Saleshelden is absoluut een aanrader. Het is een plek waar je waardering krijgt en waar je veel opsteekt. Wel heb ik een tip. Stel het schrijven van je stageverslag niet te lang uit. Zeker als je interviews moet houden of een enquête wilt uitvoeren in het kader van je opdracht. En vergeet niet alle aangeboden kansen te grijpen!"

Connect & Convert: koppel uw CRM met de Saleshelden omgeving

Zinderende PS5-challenge Saleshelden

img-left-1

Ervaar zelf een Saleshelden benadering

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van ABS voor jouw organisatie? Laten we face-to-face kennis maken in een video call. Samen brengen we in kaart of deze moderne sales methode aansluit bij jouw unieke situatie.

Ontdek Account Based Sales