Saleshelden zet gamificatie voor het verbeteren van de vitaliteit

Wandelchallenge behaald! Saleshelden heeft 1300 kilometer in de benen

Robin Slot
Robin Slot06 april 2021

Het Saleshelden-team is afgelopen maand vanuit Enschede heen en weer gelopen naar Praag. Niet werkelijk natuurlijk, maar tijdens een heuse ‘wandelchallenge’. Als team van 10 medewerkers hebben we buiten werktijd 1300 kilometer afgelegd. Dat zijn bijna 2.000.000 stappen, omgerekend zo’n 100.000 kilocalorieën. Hopelijk inspireert deze blog jouw team of bedrijf om deze prestatie te evenaren of zelfs te verbeteren.

Voordat ik meer vertel, introduceer ik even ons bedrijf, want dat is relevant voor het verhaal. Saleshelden is gespecialiseerd in het genereren van warme b2b-leads voor onze opdrachtgevers. Continu zijn we bezig de markt te benaderen. Van online ‘connecten’ tot het geven van videopresentaties. Prachtig werk, maar wel een zittend beroep!

"Natuurlijk willen wij een vitale organisatie zijn. Het fysieke en mentale welbevinden van onze medewerkers gaat ons aan het hart."

Natuurlijk willen wij graag een vitale organisatie zijn. Het fysieke en mentale welbevinden van onze medewerkers gaat ons aan het hart. Omdat wij veel achter de computer zitten, bestaat het gevaar dat medewerkers op de lange termijn te weinig beweging krijgen. Een dagje niet aan een half uur beweging komen, is geen ramp. Die dagen worden echter al gauw weken en die weken rijgen zich samen tot maanden en jaren. Dat zal iedereen herkennen en beamen. Maar wat doet dat gebrek aan beweging met onze spieren, hersenen en algehele vitaliteit?

Word geen couch potato!

Hoewel het thuiswerken prima gaat, vonden we het belangrijk om vitaliteit (blijvend) op de agenda te zetten. Tijdens het dagelijkse overleg ging het steeds vaker over zaken als conditie, uithoudingsvermogen en belastbaarheid. Velen van ons ploffen ‘s avonds en in het weekend neer op de bank. Wat moet je ook anders? We hebben te maken met een avondklok en vanwege de andere Covid-restricties is de sportschool gesloten en staat de voetbaltraining op een laag pitje.

Wat sluipt er dan gaandeweg in? Netflixen en films kijken! Afstandsbediening in de ene hand, glas frisdrank in de andere en een bak chips op de koffietafel. In combinatie met een zittend beroep is dat funest voor de vitaliteit. We komen minder buiten en daarom doen we ook minder indrukken en ervaringen op. Ons team heeft weliswaar een lage gemiddelde leeftijd, maar toch vinden we het belangrijk om aan de lange termijn te denken. We willen als hechte club nog vele jaren in goede gezondheid en met veel plezier samenwerken.

Smartphones als slimme stappentellers

Tijdens een bijeenkomst hebben we daarom besloten het roer om te gooien. Weg met al die coronakilo’s! Naast een positief effect op ieders gezondheid is het leuk om elkaar dagelijks te motiveren en uit te dagen op sportief vlak. Wandelen en andere challenges zijn ook goed voor de teambuilding. Eén voor allen en allen voor één! Hebben deze sportieve challenges uiteindelijk ook een positief effect op het ziekteverzuim? Dan is dat extra mooi meegenomen.

"Met de app Stridekick kan je een wandelchallenge uitschrijven. Wandelen is goed voor ieders gezondheid en natuurlijk voor de teambuilding!"

Hoe ging de challenge in zijn werk? Op iedere smartphone zit tegenwoordig een gezondheidsapp. Ook kan je in de Playstores voor Android en Apple fitheid trackers downloaden. Die apps kan je koppelen aan weer een andere app: Stridekick. In die app hebben we onze wandelchallenge ‘uitgeschreven’. Daar kan je bijvoorbeeld het daggemiddelde en de beste prestaties van je collega’s inzien.

Zoals gezegd hebben wij gekozen om als team heen en weer te lopen naar Praag. Waarom? Geen speciale reden. Het is een van de steden die we nog willen bezoeken in het kader van ons jaarlijkse teamuitje. Tijdens deze challenge heeft onze fanatiekste medewerker 307.000 stappen gezet, 82.000 stappen was het laagste aantal. Waar de challenge nog begon als een ‘moetje’ voor veel medewerkers, kreeg iedereen al gauw de smaak te pakken. Nu de de uitdaging is behaald - dat lukte ons 3 dagen binnen de gestelde tijd - blijven veel medewerkers wandelen.

Via gamificatie medewerkers motiveren en belonen

Wel hebben we iedereen aanvankelijk aangespoord om in beweging te komen. In een vorige blog heb je misschien al gelezen over Gamificatie. Dat is het toepassen van ‘gamedenken’ op de werkvloer om medewerkers te motiveren bij het uitvoeren van hun taken. We werken met een beloningsysteem met punten waarmee teamleden mooie cadeaus mogen kopen in onze eigen ‘Reward Shop’.

Aan deze challenge hebben we 60 achievement punten gehangen. Naast motiveren om beter te presteren, proberen we nu dus ook medewerkers te motiveren om gezonder te leven! Hoewel wij alleen geloven in belonen om gedrag te sturen, hebben we deze keer een uitzondering gemaakt.

We hebben op democratische wijze namelijk een ‘dwangmaatregel’ - een straf - ingevoerd. Wie niet voldoende bij heeft gedragen aan het aantal gelopen kilometers moet 30 van zijn eerder bijeen gesprokkelde achievement points inleveren. Gelukkig is dat echter niet nodig geweest.

Challenges met een activiteitenkalender

Voor Saleshelden is dit beslist geen eenmalige actie geweest. Voortdurend proberen we sportieve challenges te houden. Voor zowel het team als voor het individu. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid om een challenge uit te schrijven op basis van fietsen, wielrennen en mountainbiken. Verder loopt er nu een challenge waarbij we gebruik maken van de stickerkalender van Positief.

Elke medewerker gaat daarbij laagdrempelige uitdagingen aan op het gebied van beweging, voeding en ontspanning die door de weken heen gaan optellen. Een voorbeeld? Een dagelijkse challenge is bijvoorbeeld iets als ‘kook een ei’, ‘doe de boodschappen met de fiets’ en ‘loop 8x de trap op en af’. Aan het eind van de maand worden de stickers geteld en komt er een winnaar uit de bus. Die medewerker krijgt dan extra achievement punten om iets aan te schaffen in onze Reward Shop.

Wij zijn van mening dat gamificatie zich goed leent om beter te presteren. Zowel qua werk als op het gebied van gezond leven. Wat vind jij? Misschien wil je ons wel uitdagen!

7 adviezen om beter online te netwerken

De sales experience van stagiair Justin

img-left-1

Ervaar zelf een Saleshelden benadering

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van ABS voor jouw organisatie? Laten we face-to-face kennis maken in een video call. Samen brengen we in kaart of deze moderne sales methode aansluit bij jouw unieke situatie.

Ontdek Account Based Sales